Skip to content

Room 4 Kidz Blogg www.room4kidz.se

GÖR PLATS FÖR BARNEN!

Jag har nyss läst en artikelserie i svenskan om mobbing. Det har kommit ut en översyn av olika metoder (Länk). Nedan är en historia från Paulo Coelhos blog (länk till inlägg på engelska, fritt översatt till svenska nedan)

Bild från Sydsvenskan.se

 

En lärare höll upp en sedel och frågade:

– vem vill ha den här? Flera händer sträcktes upp.

– innan jag lämnar över den så måste jag göra något …
Han knöcklade ihop den det bästa han kunde, och frågade igen

– vem vill ha den här sedeln?
Händerna var fortfarande i luften.

– och om jag gör det här? sa läraren och slängde den mot väggen, lät den falla på golvet, stampade på den och höll upp den igen – smutsig och knöcklig.

Han upprepade frågan och händerna var fortfarande uppe i luften.

– Glöm inte bort det här, sa läraren, det spelar ingen roll vad jag gör med denna sedel, den har fortfarande ett värde! Många gånger i vårt liv är vi krossade, stapade på, sparkade, felbehandlade, oförrättade, och ändå, trots detta, har vi fortfarande kvar vårt värde!

Tankarna går dels till de som mobbar, att se värdet i den de mobbar. Samtidigt till den mobbade, att se sitt egna värde. Jag hoppas inte jag kommer att se varken den ena eller andra situationen, men om jag gör det – så är nog detta en stark liknelse som många kan förstå. Men vad man gör sen är en annan femma …

Taggar:

