Skip to content

Room 4 Kidz Blogg www.room4kidz.se

GÖR PLATS FÖR BARNEN!

Room4Kidz är ett eget företag. Jag bokför själv – det har precis startat upp och har inte så mycket (än), och sedan är jag ekonom så jag borde göra det själv (eller hur)!

I alla lägen så är jag tacksam att jag är företagare idag, då all information egentligen finns på nätet – för hur bokför man egentligen F-skatt? Motkonto? SRU-koder? Tillgångar, Skulder?! Hjälp!

Men hjälpen var nära och den här sidan (Bokföringstips) tycker jag var otroligt klar:

+ Tillgångar ökar i debet och minskar i kredit

+ Skulder ökar i kredit och minskar i debet

+ Eget kapital ökar i kredit och minskar i debet

Jaha – det var ju enkelt! Ett annat tips när man bokför är att gå in på bas.se och öppna senaste BAS-kontoplanen – sök i .pdf vad du vill bokföra och hitta rätt konto! (BAS 2011).

Vidare finns många goda forum (t ex egenfirma.se, företagande.se) och så finns ju statens hjälp (Skatteverket, Bolagsverket) och sedan när du dragit igång får man skriften ”Driva Eget” som är lite kul att bläddra i.

Taggar:, , , , ,

