Skip to content

Room 4 Kidz Blogg www.room4kidz.se

GÖR PLATS FÖR BARNEN!

Intervju av Annika Thunberg från www.room4kidz.se av Sofie Sjöström som designar och tillverkar Lounge Seat (direktlänk)


1. Hur fick Sofie Sjöström (www.sofiesjostrom.se) idén till Lounge Seat?
Jag gjorde denna fåtölj till En inredningstidning som en kul idé att sy till barnen. När jag kom hem med mina prototyper började min då ett- och treåriga son använda dessa flitigt. Min minsta använde fåtöljen som gåstöd och 3:åringen började bygga en tunnel och leka med möbeln – inte bara sitta på den. Det var då jag insåg att man kanske borde sätta den i produktion.

2. Tog det lång tid att utveckla den?
För tidningen ca 1 dag. För att få den i serieproduktion några veckor i nedlagt tid.

3. Hur har du provat ”lekvänligheten” av Lounge Seat?
Absolut Mina barn använde Lounge Seaten varje dag i ett halvår innan jag beslutade att sätta denna i produktion.

4. Var produceras den idag?
Överdraget trycks och sys i Kina i mina egna framtagna mönster och dynan kommer från en Svensk leverantör.

5. Hur har du sett över användningen av t ex flamskyddsmedel i matrialen du använder?
Det skummaterial som jag använder är godkända av Nordens ledande säljare av barnmöbler och är framtaget för att inte avge farliga ämnen vid brand. Tyget kan man ju givetvis flamskydda men detta är inte så bra för miljön och dessutom skulle det bli en stor ökning i prisläge. Önskar man detta finns det flamskyddsmedel på sprayburk att använda.

Lounge seat blev Årets Julklapp, utvald av Daniel Charney curator på The Aram Gallery i London! Sofies barnfåtölj är helt enkelt en godbit av design för barn!


Denna intervju blev först publicerad på Hemmaportalen.se

 

 

Taggar:, , , , , ,

